اخبار پارس ساختار
title

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در گفتگوی اختصاصی با پانار: وضعیت اقتصادی امروز، بهترین زمان حمایت از تولیدات داخلی است

۲۴ مهر ۱۳۹۷
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در گفتگوی اختصاصی با پانار: وضعیت اقتصادی امروز، بهترین زمان حمایت از تولیدات داخلی است

مقدمه: شرایط خاص اقتصادی این روزهای کشور و به تعبیر مقام معظم رهبری جنگ اقتصادی در کنار جنگ رسانه ای؛ شرایط سخت و پرالتهابی را درعرصه تولید و بازار کشورمان ایجاد کرده است. برای آگاهی از وضعیت صنعت و تولید در آذربایجان شرقی خدمت جناب آقای مهندس حسین نجاتی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی رسیدیم که در ذیل ماحصل این گفتگوی اختصاصی پانار با مهندس نجاتی را می خوانید:

*وضعیت صنعت و تولید را در آذربایجان شرقی با توجه به مشکلات اقتصادی که در شرایط فعلی با آن مواجه هستیم چگونه می بینید؟

اقدامات خوب و موثری در این زمینه توسط دولت انجام شده که امیدواریم به زودی آثار این اقدامات در عرصه تولید و بازار نمایان شود. برای رفع التهاب اقتصادی باید همه گروه های موثر از جمله تولید کنندگان، عرضه کنندگان و نهایتا مصرف کنندگان پای کار باشند و به دولت کمک کنند. البته باید توجه داشت که تهدید اقتصادی امروز بهترین زمان حمایت از تولید داخلی است و تولید کنندگان با عرضه محصولات خود به قیمت منطقی و به موقع و از طرفی مصرف کنندگان با خرید کالاهای مورد نیاز خود به صورت مدیریت شده در کنار هم می توانیم از این فرصت پیش رو به نحو کامل بهره مند شویم.

*سازمان صنعت، معدن و تجارت چه برنامه های حمایتی از صنعت در سال جاری دارد؟

امسال باتوجه به نام گذاری مقام معظم رهبری در ابتدای سال به نام حمایت از کالای ایرانی، دولت با تمام توان به دنبال حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی است. مردم نیز باید با خرید کالای ایرانی و ایجاد فرهنگ مصرف کالای ایرانی در این راه نقش مهم خود را ایفا کنند.

جلسات متعددی با بانک های عامل برای تامین و تزریق نقدینگی برای صنایع برگزار شده است. در این راستا اصلاح سیاست های بانکی و هماهنگی نرخ سوده سپرده گذاری و تسهیلات بر مبنای تورم موجود اجتناب ناپذیر است. امسال میز خدمت حضوری با رعایت حقوق شهروندان، تکریم ارباب رجوع و جلوگیری از اتلاف وقت مراجعه کنندگان نیز در سازمان راه اندازی کردیم.

*میزان صادرات غیر نفتی استان در 5 ماه سالجاری چقدر بوده و در مقایسه با آمار سال قبل چه وضعیتی دارد؟ میزان صادرات اقلام غیرنفتی از گمرکات استان در سال گذشته 2.1 میلیارد دلار بود. این میزان در 5 ماهه اول سال جاری 906 میلیون دلار است ،که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 9.5 درصدی دارد. باید این نکته را تاکید کنم که رونق صادرات و تولید کیفی از راهبردهای سازمان در سال های گذشته بوده و این روند امسال نیز ادامه دارد.

*اصلی ترین مشکل کنونی توسعه صنعت در آذربایجان شرقی چیست؟

تسهیلات بانکی، نوسانات قیمت ارز، بخشی از تولید، نبود بازار فروش و مالیات از مهم‌ترین مشکلات پیش روی صنایع تولیدی استان است. ضمن اینکه پرداخت تسهیلات بانکی با نرخ سود پایین یکی از مطالبات مهم تولیدکنندگان است .

*میزان ارائه تسهیلات به واحد های تولیدی استان در سال جاری چقدر بوده؟

تامین مالی و تسهیلات برای واحدهای تولیدی به صورت سرمایه ثابت و درگردش طی 5 ماهه سال 97 برابر با 153 پرونده بیش از مبلغ 280 میلیارد تومان است. ضمن اینکه آمار تسهیلات اشتغال فراگیر از بهمن 96 تا 15 شهریور 97 با تعداد 248 مصوبه کمیته فنی و معرفی به ارزش 1136 میلیارد تومان، تسهیلات اشتغال روستایی از بهمن 96 تا 15 شهریور 97 با 260 مصوبه کمیته فنی و معرفی به بانک به ارزش 132 میلیارد تومان می باشد. همچنین در این مدت 13 طرح ملی به میزان 824 میلیارد تومان در بخش فراگیر به بانک معرفی شده است.

*یکی از مشکلات این روزهای اقتصاد تولید و بازار در کشور احتکار مواد اولیه و مواد معیشتی مردم است.چه برنامه ریزی برای مقابله با این پدیده شوم دارید؟

در ابتدای این بحث بایستی اعلام کنم که مبارزه با احتکار ؛ حمایت از واحدهای تولیدی را در پی دارد. موضوع احتکار نه تنها به معیشت خانوار ضربه می زند بلکه موقعیت واحدهای تولیدی، مصرف کننده مواد و کالای احتکار شده را نیز به خطر می اندازد. در همین راستا در استان اقدام به راه اندازی ستاد مبارزه با احتکار کردیم. این ستاد موظف است درعین حال ضمن برخورد با سودجویان زمینه فعالیت راحت و بی دغدغه دیگر صنایع استان را فراهم و نهایتا نظر آحاد جامعه را جلب کند.

*حرف آخر؟

در همین جا از فرصت استفاده میکنم و از تلاش ها و زحمات جناب آقای مهندس اباذر مدیرعامل گروه صنعتی پارس ساختار که در این شرایط سخت اقتصادی توانسته اند با سرمایه گذاری و هدایت موثر خود در شرکت پارس ساختار،هتل گسترش، ذوب نورد توانا رام و فولاد شهریار در عرصه تولید، صنعت و گردشگری استان فعالیت نموده و موجبات اشتغال جوانان این استان را فراهم کنند قدردانی و تشکر کنم.