اخبار پارس ساختار
title

تشریح آخرین وضعیت پروژه انتقال آب از رودخانه ارس به تبریز

۲۴ آبان ۱۳۹۷
تشریح آخرین وضعیت پروژه انتقال آب از رودخانه ارس به تبریز

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی اعلام کرد: مناقصه پروژه انتقال آب از رودخانه ارس به تبریز و شهرها و روستاهای مجاور نهایی و ابلاغ برنده مناقصه نیز صادر شده و در مرحله تأمین فاینانس خارجی قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای آذربایجان شرقی، مهندس یوسف غفارزاده در گفت و گویی تأمین آب شرب و صنعت 22 شهر بویژه کلان شهر تبریز، 286 روستا در شهرستان های تبریز، مرند، جلفا، شبستر و تأمسن حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از محل برگشت پساب بازیافتی طرح به میزان 100 میلیون متر مکعب را از مهم ترین اهداف این پروژه اعلام کرد.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی، دارا بودن 110 کیلومتر طول خط انتقال، 2 ایستگاه پمپاژ، یک تصفیه خانه به ظرفیت 6/6 متر مکعب در ثانیه و 11 مخزن به حجم 340 هزار مترمکعب را از جمله مشخصات فنی فاز دوم این پروژه برشمرد.

مهندس یوسف غفارزاده ضمن تشریح ضرورت های اجرای طرح انتقال آب از ارس، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی در تأمین آب برای تأمین آب کلان شهر تبریز و مسایل زیست محیطی و سایر اهداف پیش بینی شده، ضرورت اجرای این پروژه بیش از پیش احساس می شود.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی در بخش دیگری از اظهاراتش، اجرای خط انتقال به طول 35 کیلومتر با لوله فولادی به قطر دو هزار میلی متر، احداث 5 باب مخزن تأمین فشار و ذخیره، احداث 5 باب ایستگاه پمپاژ و احداث آبگیر و ایستگاه پمپاژ اصلی به ظرفیت 5 مترمکعب در ثانیه را از مهم ترین اقدامات انجام یافته در فاز اول پروژه از رودخانه ارس تا هرزندات ارزیابی کرد.

مهندس غفارزاده با بیان این که اعتبارات مورد نیاز برای این پروژه شامل 688 میلیون یورو فاینانس خارجی و 6870 میلیارد ریال هزینه های کارفرمایی است، اضافه کرد: مجوزهای قانونی مورد نیاز برای اجرای این پروژه که از طرح های اولویت دار وزارت نیرو برای استفاده از تسهیلات مالی خارجی است، اخذ شده است.