اخبار پارس ساختار
title

پارس ساختار سربلند در تايپ تست کراس آرم‏ هاي ‏خط 63 کيلوولت دو مداره بابلسر

۹ آذر ۱۳۹۹
پارس ساختار سربلند در تايپ تست کراس آرم‏ هاي ‏خط 63 کيلوولت دو مداره بابلسر

برنامه تايپ تست کراس آرم ‏هاي خط 63 کيلوولت دو مداره بابلسر با حضور نمايندگان شرکت برق منطقه‏اي مازندران و گلستان و شرکت انديشمند نيروي شمال به عنوان شرکت مشاور اين پروژه و نمايندگان شرکت مشانير تهران به عنوان شرکت مشاور مدعو و مهندس اباذر رئيس هيات عامل گروه صنعتي پارس ساختار با موفقيت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي گروه صنعتي پارس ساختار برنامه تست در طي دو روز، يازدهم و دوازدهم شهريور ماه در محل کارخانه شرکت پارس ساختار برگزار شد و کراس آرم ‏ها و شيلد‏هاي ويژه اين خط پس از انجام مراحل تست، نمره عالي را از سوي حاضرين دريافت کرده تا برگ زرين ديگري در دفتر افتخارات شرکت پارس ساختار ثبت گردد.

مهندس باقريان مدير کارخانه پارس ساختار گفت: از اواخر سال گذشته طي يک مناقصه عمومي شرکت برق منطقه اي مازندران و گلستان بر اساس حساسيت‏ هاي خاصي که در احداث پروژه فوق داشتند کار اجرائي اين پروژه را به شرکت پارس ساختار به عنوان تنها شرکت صلاحيت‏دار توليد هر سه نوع دکل انتقال نيرو از سوي توانير واگذار کردند.

وي افزود: طرح کراس ‏آرم‏ها براساس خواست کارفرما جهت زيبايي و حفظ يکنواختي بصري با طبيعت محيط منطقه صورت گرفته است.

مدير کارخانه پارس ساختار ادامه داد: بر اساس قرار‏گيري اين خط انتقال در کنار طبيعت سرسبز و زيباي جنگل‏ هاي شمال کشور و شهر بابلسر، قرار است تا دکل‏ هاي تک پايه خود ايستاي بتني پارس ساختار اينبار علاوه بر وظيفه ذاتي خود در انتقال نيروي برق بوسيله طراحي خاص کراس آرم‏ها وظيفه زيباسازي بصري پروژه و مبلمان شهري منطقه را نيز انجام دهند.

باقريان گفت: در اين خصوص پس از برگزاري جلسات متعدد کارشناسان دفتر فني و همکاران اجرايي در خطوط و استفاده از مشاوره ‏هاي کارفرما  و مشاور محترم پروژه در نهايت سازه‏هاي فلزي کراس آرم‏ ها به شکل برگ ‏هاي درخت نخل طراحي شد تا پس از نصب در برج تک پايه بتني به شکل يک درخت در مسير جنگلي اين پروژه قرار گيرد.

مهندس باقريان با بيان اينکه بنا به درخواست کارفرما جهت زيبايي کراس آرم‏ ها در هر سطح نسبت به سطح بالاتر با رعايت نسبت مناسب، افزايش بعد، طول و عرض داشته باشند و همچنين نيروهاي وارده بر سازه نيز توسط عضو متحمل گردد گفت: به اين منظور در طراحي کراس آرم‏ ها با ايجاد قوس‏هاي مناسب در طول آن از عضوهاي قوطي شکل بهره گرفته ‏ايم که محاسبات و ساخت آن در اين مجموعه با نهايت دقت صورت گرفته است. با توجه به بارگذاري اين اعضاء که در سه جهت تحت نيرو قرار مي‏گيرد، مقطع مفروض براي اين تيپ کراس آرم ‏ها استفاده از اعضاي قوطي شکل مي‏باشد که در مقابل نيروهاي اعمالي بهترين عکس‏العمل را نشان مي‏دهد و اين موضوع در طول تست مشهود بود.

مدير کارخانه پارس ساختار ادامه داد: با توجه به برنامه زمان بندي پروژه که به تاييد کارفرما و مشاور محترم پروژه نيز رسيده بود، نسبت به طراحي سکوي تست اين تيپ کراس آرم ‏ها اقدام شد.

در طراحي سکوي تست جهت اعمال نيرو‏ها در محل‏هاي مورد نظر از دستگاه وينچ استفاده شده و دقيقا در محل اثر نيرو، از لود سل‏هايي براي هر سه محور اعمال نيرو در نظر گرفته شدند. لازم به ذکر است لود سل‏ها قبلا توسط شرکت معتبر مورد کاليبراسيون قرار گرفته و اسناد آن به همراه دفترچه جدول بارگذاري در حالت‏هاي مختلف و نحوه اعمال نيروها ارائه شدند.

اين تست به دليل تعدد کراس آرم‏ ها و شيلد پيک ‏ها در دو روز روي تيپ‏ هاي آويزي، 10، 60 و 90 درجه و با اعمال 110 درصد نيروهاي نهايي انجام يافت که در همه حالت ها سازه پايدار و مطمئن پاسخ داده و مورد تاييد کارفرما و مشاورين محترم قرار گرفت. مهندس باقريان تصريح کرد: با توجه به محاسبات و شبيه‏سازي انجام يافته به صورت تئوري و همچنين کيفيت ساخت اين مجموعه، ما به سازه ‏هايمان ايمان داشته و از نتيجه تست مطمئن بوديم.

مهندس جمشيدى، مدير شرکت مهندسي انديشمند نيروي شمال به عنوان مشاور اصلي اين پروژه در حاشيه برگزاري برنامه تايپ تست گفت: با توجه به اينکه ايجاد ذهنيت خارج شدن از تيپ‏ هاي متداول و ايجاد خلاقيت در پروژه‏ها حائز اهميت بود، انرژى مضاعف، همفكرى اعضا و علاقه‏‏ مندي به کار حرف ه‏اي در تک تک اعضاي شرکت پارس ساختار در طراحي، ساخت و اجراي اين پروژه قابل تقدير است.

وي افزود: بدون‌شک دستاورد و دايره‏ پروژه، بيشتر از خود اين خط است و قطعا به عنوان يک طرح جديد مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

مهندس جمشيدي با بيان اينکه دلايل بيشماري در موفقيت پروژه تاثيرگذار است گفت: بازخوردي که از برنامه امروز داشتيم نشان مي‏دهد درصد پيشرفت کار عملياتي، از انتظاراتى كه براي روند اجرايي داشته ‏ايم، بهتر و بالاتر بوده است. وي خاطرنشان کرد: اين امر باز هم توانست قدرت همکاري و همبستگي تيم بزرگ پارس ساختار را به نمايش بگذارد.

مهندس طالبى، کارشناس شرکت مهندسي مشانير که به عنوان مشاور مدعو در اين برنامه حضور داشت در حاشيه اجرا تايپ تست گفت: اجراي برنامه تست «كراس‏آرم‏هاي پروژه خط 63 كيلوولت دو مداره دو سيمه بابلسر 2» در مازندران بدون شک ماندگار مي‏شود.

وي با بيان اينکه دغدغه بسياري براي ‌اين طرح داشتيم، خاطرنشان کرد: توان متخصصين و مهندسين شرکت پارس ساختار که سال‏ هاي ‏قبل نيز در اجراي طرح‏هاي جديد به اثبات رسيده بود اين نگراني را از ما دور کرد.

وي افزود: مجموعه پارس ساختار بار ديگر قابليت توليد داخلي را به نمايش گذاشته و افتخار ديگري در کسب عنوان اولين نصيب خود کرد.

مهندس طالبي يادآور شد: من مطمئن بودم که اين شرکت از عهده‏ي‏ مسئوليت اجراي اين پروژه بزرگ به خوبي بر‏مي‏آيد چرا که در سوابق خود برگ‏هاي درخشاني را به يادگار دارد.

مهندس پوربيگ، کارشناس شرکت مهندسي مشانير نيز که از متخصصان باتجربه صنعت برق کشور مي‏باشد به عنوان کارشناس مدعو در اين برنامه حضور داشت.

مهندس پوربيگ درگفت وگو با روابط عمومي گروه صنعتي پارس ساختار گفت: خوشبختانه تست «كراس آرم‏ هاي پروژه خط 63 كيلوولت دو مداره دو سيمه بابلسر2» که براي اولين بار در اين منطقه اجرايي مي‏شود به خوبي انجام شد و به فضاي خسته اين روزهاي کشور جان تازه‏اي بخشيد.

وي اضافه کرد: گرچه طراحى جديد اين برج‏ها حساسيت انجام تست‏ ها را بالا برده بود اما موفقيت در اين آزمون با تکيه بر‏توان علمي و عملي متخصصين شرکت پارس ساختار ما را خوشحال و سربلند کرد و به نتيجه مطلوب دست يافتيم. اميد است روند اجراي چنين پروژه‏هايي در کشور نام پارس ساختار را بيش از گذشته پرآوازه سازد.

مهندس حسين پور، مجري طرح‏ هاي خطوط فوق توزيع شرکت برق منطقه‏اي مازندران و گلستان به عنوان نماينده کارفرما درگفت وگو با روابط عمومي گروه صنعتي پارس ساختار گفت: طراحى كراس آرم‏هاي پروژه خط 63 كيلوولت دو مداره دو سيمه بابلسر 2 براى اولين بار به اجرا درآمد و همچون گذشته، برگ زرين ديگري را به همت مهندسين و متخصصين داخلي در افتخارات شرکت پارس ساختار رقم زد.

وي افزود: استفاده از برج‏هاي تک پايه بتني مزاياي مختلفي دارد که ما را مجاب به استفاده از تک پايه‏ ها در اين طرح کرده است. در اين ميان تک پايه‏ هاي بتني بدليل استحكام مكانيكى بسيار بالا، كاهش اشغال زمين در پاى برج، كاهش اشغال زمين در حريم خط انتقال، ايجاد امنيت خاطر از بابت عدم وجود امكان سرقت قطعات، ايجاد آلايندگى كمتر زيست محيطى و امكان صعود و بهره‏ برداري راحت‏تر و همچنين در مهمترين بخش مزايا امکان طراحي کراس آرم‏ ها به شکل‏ هاي مختلف در اين دکل‏ ها براي ما يک امتياز ويژه در اجراي اين طرح است. دکل‏ هاي پارس ساختار به دليل مزاياي متعددي که دارند مورد توجه شرکت‏ هاي مختلف برق منطقه‏ اي کشور و حتي خارج از کشور قرار گرفته اند. يکي از چندين مزاياي متعدد اين دکل‏ هاي تک پايه بتني همين شکل دهي مختلف در کراس آرم ‏ها براي همگون سازي محيط شهري است. پارس ساختار که تجربه اولين‏ هاي بسياري را در کارنامه نزديک به چهل سال فعاليت خود داراست اينبار نيز پيشقدم اجراي يک طرح اولين ديگري است.

مهندس حسين پور با اشاره به تلاش و همت والاي مجموعه پارس ساختار در تحقق اين خواسته کارفرما براي طرح ويژه کراس آرم‏ ها به جهت زيباسازي بصري پروژه و حفظ زيبايي مبلمان شهري معتقد است بار ديگر متخصصين و مهندسين مجموعه پارس ساختار نشان دادند که همت و تلاش دسته جمعي راه را براي رسيدن به اهداف عالي مجموعه هموار مي‌سازد. اين شرکت خود را در ثبت اولين‏هايي به اثبات رسانده که نام و آوازه‏ي ماندگاري دارد.