اخبار پارس ساختار
title

دکتر فرهنگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در گفتگوی اختصاصی با پانار: شرایط اقتصادی مطلوب تنها با تصویب قانون محقق نمی شود

۲۴ مهر ۱۳۹۷
دکتر فرهنگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در گفتگوی اختصاصی با پانار: شرایط اقتصادی مطلوب تنها با تصویب قانون محقق نمی شود

نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحقق شرایط اقتصادی مطلوب تنها با تصویب قانون عملی نمی شود، اظهار داشت: در کشور قوانین بسیاری وجود دارد اما درست اجرا نمی شوند، بنابراین آنچه برای تحقق اقتصاد مناسب اهمیت دارد، اراده جدی مسئولین اجرایی کشور است که اگر توجه شود می توانیم از این شرایط سخت گذر کنیم.

دکتر محمدحسین فرهنگی گفت: در این خصوص حرکتهای آغاز شده اما نباید این حرکت ها در حد حرف خلاصه شوند و در مرحله عمل باید پی گیری به عمل آید.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه تورم اعلامی بانک مرکزی در مردادماه 9.7 درصد بوده است، گفت: وضعیت معیشت مردم دچار مشکل شده و واقعیت های جامعه تورم نقطه به نقطه 60 درصد را در سال جاری مطرح می کند.

وی تاکید کرد: متاسفانه فقدان برنامه های کارشناسی مشکلاتی را به وجود آورد که این مشکلات رو به افزایش است. البته راهکارهای علمی برای رفع آن ها وجود دارد اما متاسفانه برنامه ریزی از جانب دولت دیده نمی شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: رکود تورمی در طی سال های گذشته بسیار افزایش یافته که متاسفانه بی سابقه بوده است.

وی بیان کرد: افزایش حجم نقدینگی و برخی مسائل دیگر سبب التهاب در بازار ارز، طلا و مسکن شد و براساس گزارش های رسمی میزان نقدینگی بیش ازGDP شده است.

وی با تاکید بر وارد کردن روحیه انقلابی و کار جهادی به چرخه مدیریتی کشور گفت: کاهش ارزش پول ملی آن هم در شرایطی که هنوز تحریم‌ها عملی نشده و عمدتاً در حد جنگ روانی است، نشانه ناکارآمدی تیم اقتصادی دولت است.

فرهنگی تاکید کرد: دولت بایستی با بهره گیری از نخبگان اقتصادی برای کاهش التهاب بازار و بهسازی اقتصاد کشور برنامه ریزی و نظارت کند.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره بیانات مقام معظم رهبری درباره ضرورت برخورد قاطع با متخلفان اقتصادی، گفت:فساد اگر در هر سطحی رها شود، حالت تسری پیدا می کند بطور مثال ممکن است فساد علاوه بر مسئولان رده بالا در سطح بدنه یک سازمان نیز وجود داشته باشد و رشد کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، افزود:مبارزه با فساد اقتصادی یک اولویت اساسی است بنابراین باید با هرگونه فساد در هر سطحی مبارزه شود و نباید مقابله با فساد اقتصادی به چند بخش اجرایی محدود شود. نماینده مردم تبریز، آذرشهر، اسکو در مجلس شورای اسلامی درباره راهکارهای سوق نقدینگی به بخش تولید، گفت: انتشار اوراق مشارکت در قالب بودجه سالانه، باعث می شود کارهای عمرانی مانند ساخت جاده و بزرگراه پیگیری شود و یکی از راهکارهای جذب نقدینگی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، افزود:اینکه باید از سوق نقدینگی به بخش سوداگری جلوگیری شود نکته بسیار مهمی است و باید شرایط برای سرمایه گذاری مردم در بخش تولید فراهم شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر، اسکو در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد:ظرفیت های مناسبی برای سرمایه گذاری در بخش برق ،معدن، نفت و گاز و کشاورزی وجود دارد و اگر برنامه ریزی صحیحی وجود داشته باشد می توان حداقل بخشی از نقدینگی را به بخش های مذکور هدایت کرد.

محمدحسین فرهنگی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی در حال حاضر بیشترین وقت خود را صرف مشکلات معیشتی مردم و مسائل اقتصادی کشور می‌کند، اظهار داشت: نوسانات نرخ ارز و تهدید ارزش پول ملی و جولان افراد فرصت‌طلب در آشفته‌بازار به‌شدت مردم را در تنگنا قرار می‌دهد و در واقع جو روانی بازار طبیعتاً برای سودجویان منافعی به دنبال دارد.

وی افزود: بی‌تدبیری‌ها در قبال سرمایه‌های مردم در مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز شرایط را به‌گونه‌ای رقم‌زده بود تا سرمایه‌های مردم در معرض تهدید اساسی باشد که با دخالت‌های مجلس و همراهی دولت این مشکلات نیز تا حدودی رفع شده است.

فرهنگی با بیان اینکه وقتی دولت سیاست‌های ارزی را اعلام کرد بلافاصله مجلس شورای اسلامی دو موضع‌گیری از خود نشان داد، گفت: در لایحه بودجه به دولت اختیارات جهت مدیریت نرخ ارز به‌صورت شناور داده‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تخصیص ارز دولتی به کالا‌های اساسی و مورد نیاز مردم تأکید دارند و هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهند در این وضعیت بازار، ارز دولتی به کالا‌های لوکس و غیرضروری تخصیص یابد.

فرهنگی با اشاره به طرح مورد نظر برخی از نمایندگان مجلس برای تامین کالاهای ضروری مردم به صورت سبد کالایی یا کالابرگ الکترونیکی گفت:این طرح جهت مقابله با تزریق نقدینگی به جامعه بود که متاسفانه نمایندگان دولت مخالفت کردند.