اخبار پارس ساختار
title

ربع قرن از احداث اولین خط انتقال با تک پایه های بتنی خود ایستا در شرکت پارس ساختار گذشت// پارس ساختار نماد تلاش و ایستایی

۲۲ مهر ۱۳۹۷
ربع قرن از احداث اولین خط انتقال با تک پایه های بتنی خود ایستا در شرکت پارس ساختار گذشت// پارس ساختار نماد تلاش و ایستایی

قانون خاطرات می گوید هر چیزی را که برای اولین بار در زندگی تجربه می کنیم، در ذهنمان تبدیل به یک حفره ی عمیق می شود. حفره ای که هرگز جایش با هیچ خاطره ی دیگری پر نخواهد شد.

اولین ها هر چقدر هم کهنه و قدیمی باشند در ذهنمان حک شده اند. آنقدر پررنگ هستند که تمام تکرار های بعد از آن هم نمی توانند خاطراتش را کمرنگ کنند درست مثل اسم معلم کلاس اول که در ذهنمان پررنگ تر از معلم های دیگر است.

اولین ها علایق و احساس های ما را می سازند.

گاهی اولین ها مسیر زندگیمان را کاملا تغییر می دهند. اولین اعتماد، اولین خواستن، اولین دوست داشتن باعث شکل گیری ذهنیتی در ما می شود که عوض کردن آن گاهی سال ها طول می کشد.

اولین ها باعث می شوند آدم ها بخواهند دوباره آن اتفاق خاص را تجربه کنند یا از آن فراری باشند.

پس مراقب اولین ها باشید چون “ اولین ها همیشه ماندگارند.”

فعالیت بیش از سه دهه شرکت پارس ساختار در حوزه پیمانکاری وزارت نیرو دارای خاطرات و اتفاقات مهم و شیرین بسیاری است، اما بی شک یکی از بهترین و شیرین ترین تجربه، مربوط به اجرای پروژه اولین خط انتقال برق توسط پایه های بتنی خود ایستا به دست متخصصین و مهندسان این شرکت می باشد.

مهندس جلیل نواده اباذر صحرائی بنیان گذارگروه صنعتی پارس ساختار در گفتگو با شماره اول نشریه پانار با اشاره به اجرای اولین خط انتقال با تک پایه های بتنی خود ایستا پارس ساختار گفت: پس از طراحی و ساخت دکل های بتنی تک پایه خود ایستا در شرکت پارس ساختار، درسال1372مجموعه مدیریتی برق آذربایجان پیشنهاد مطالعه و احداث خط تولید برج های انتقال نیروی بتنی را به این شرکت نمود که پس از تحقیق و مطالعه این امر امکان سنجی شد و نخستین خط انتقال از طریق دکل های بتنی خط انتقال 230 کیلوولت دو مداره خوی – ارومیه در 130 کیلومتر از مبدا نیروگاه جدید آن زمان شهر خوی تا پست 230 کیلوولت منطقه بالانج در ارومیه به مرحله اجرا در آمد.

مدیرعامل گروه صنعتی پارس ساختار تصریح کرد: به نظرم بخاطر سختی کار برای اولین پروژه انتخاب خوبی نبود، ولی با عنایت خدا و با تلاش و کوشش مجموعه همکاران توانستیم این خط را در سال 73 آغاز و تقریباً در زمان پیش بینی شده با موفقیت به پایان برسانیم.

بعد از ربع قرن از آن اتفاق شیرین و آغاز احداث اولین خط انتقال شرکت پارس ساختار برآن شدیم تا سفرنامه این شماره از نشریه پانار را به این خط نوستالژیک برای پیشکسوتان و غرور آفرین برای جوانان شرکت پارس ساختار اختصاص دهیم و با تهیه فیلم و عکس جدید ایستادگی و ماندگاری این خط انتقال را بازگویی کرده و به رخ بکشیم.

شاید در سفر به شهرهای ارومیه و خوی بارها از کنار این دکل های خط انتقال گذشته بودم ولی در این سفر با تمام وجود به دنبال شناسایی محل این خط انتقال و بازدید از توانمندی شرکت پارس ساختار پس از 25 سال به عنوان نماد ایستایی بودم.

از گروه های نصب و فنی نشانی خط را گرفته و همراه با آقای مهندس مغربی از مسئولین بخش فنی شرکت پارس ساختار و تیمی مجهز از فیلم برداران و عکاسان راهی سفر شدیم. ارومیه که رسیدیم به منطقه بالانج رفتیم. از دور دکل های بتنی خط انتقال را که دیدیم فهمیدیم که نشانی پروژه را درست آمده ایم.

کوه های سر به فلک کشیده در تسخیر دکل های بتنی خود ایستای پارس ساختار برای ارتباط انرژی برق بین ارومیه و خوی بودند آن هم از 25 سال گذشته، تیرهای تک پایه بتنی خود ایستا در پشت سرهم با تحمل بارهای مکانیکی ناشی از خط 230 کیلوولت در طی این سالهای اخیر زیر باران های بهارو پاییز، گرمای سوزان تابستان و زمستانهای سرد و برف و یخبندان و بوران های شدید منطقه با این تفاسیر تماشای دکل های بتنی خط انتقال برق باعث افتخار و بالندگی است.

در امتداد دکل ها در زمین ناهموار کوهپایه ها حرکت می کنیم و همکارانمان مشغول فیلم برداری و عکاسی از شکوه این خط انتقال هستند. فلش ها پشت سرهم می زنند و صدای تصویربرداری هلی شات بلند می شود و تصاویری زیبا و به یاد ماندنی از اوج شکوه این پروژه در قاب دوربین ها ثبت می شود. بعد از طی مسافتی دکل ها از ما دور شده و در میان کوه های مرتفع و سربلند امتداد می یابند. به جاده برمی گردیم و به سمت شهر خوی حرکت می کنیم.

نرسیده به شهر سلماس دوباره خط انتقال به نزدیک جاده می رسد و از بالای جاده رد شده و به طرف دیگر می رود. بهترین مکان برای تصویربرداری و عکاسی گروه ما بود.

خط انتقال هم چنان ادامه دارد و از میان کوه های بلند منطقه گذر می کند تا در نهایت به نزدیکی شهر خوی و نیروگاه این شهرستان می رسد.

دیگر به ساعات پایانی روز رسیده ایم و خورشید از لابه لای سیم های برق دکل های بتنی اولین خط انتقال با تک پایه های بتنی خود ایستا شرکت پارس ساختار یکی از تماشایی ترین غروب های خود را به نمایش می گذارد.

در این زمان بایستی یاد همه مردان و زنان بزرگ اندیش و والا همت شرکت پارس ساختار که با جسارت مثال زدنی و تلاشی ستودنی به ایده ی مبتکر آن جامعه ی عمل پو شانیده، برای آبادانی و پیشرفت این سرزمین بویژه اجرای عملیات احداث اولین خط انتقال با تک پایه های بتنی خود ایستا در شرکت پارس ساختار بین سالهای 72 تا 74 زحمت کشیده و تلاش کردند را گرامی بداریم و خدا قوت و دست مریزاد بگوییم بر همت والایشان.