اخبار پارس ساختار
title

پروژه انتقال آب ارس یک گام تا آغاز عملیات

۲۲ مهر ۱۳۹۷
پروژه انتقال آب ارس یک گام تا آغاز عملیات

پروژه انتقال آب ارس به شرق دریاچه ارومیه و دشت تبریز از جمله پروژه های مهم و بزرگ استان و حتی کشورمان می باشد. انتقال آب ارس به اراضی تشنه استان از دشت جلفا و یکانات گرفته تا دشت تبریز از آرزوهای دیرینه مردم استان بوده و بخش عظیمی از نیاز کشاورزی و…. آذربایجان شرقی را رفع می کند. گفته می شود در این طرح 6 هزار متر مکعب از آب ارس به 24 هزار هکتار از اراضی دشتهای جلفا، ‌یکانات و دشت تبریز انتقال می یابد.این پروژه علاوه بر تامین آب کشاورزی منطقه، در تلطیف آب و هوای مسیر تا دشت تبریز نقش بسزایی خواهد داشت و علاوه بر آن واحد های صنعتی منطقه و بخش کشاورزی را متحول می سازد و در نهایت حجم آب باقی مانده و پساب آن جهت احیا دریاچه ارومیه راهی بستر خشکیده این دریاچه خواهد شد.

ضمن اینکه با توجه به برآورد کارشناسان آب شرب تبریز که اکنون از زرینه رود تامین می گردد، با افزایش مصرف پاسخگوی نیاز نبوده و اگر آب ارس به تبریز نرسد مردم این کلانشهر در سالهای آتی دچار بحران خواهند شد.

این طرح به عنوان بزرگترین پروژه شمالغرب کشور با هزینه ای بالغ بر 500 میلیون یورو با تامین مالی به صورت فاینانس خارجی است که تحول عظیمی در رونق اقتصادی منطقه و همچنین ایجاد اشتغالزایی می تواند داشته باشد. یعنی یک طرح با چندین مزایای حیاتی،زیست محیطی،اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی……

بر اساس همین اهمیت ها بود که وزارت نیرو با عاملیت شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی در سال 1390 با انجام تشریفات قانونی و ارزیابی های فنی و انجام مناقصه بصورت EPCF ، مشارکت IEC متشکل از هفت شرکت مجرب و رتبه یک در تخصص های طراحی و تامین و اجرا و با مسئولیت تامین مالی خارجی در مناقصه برنده گردید.

کنسرسیوم IEC متشکل از شرکت های پارس ساختار، رهسرا، فراز آب، کارادنیز، منا، میهن ساز و شرکت همایش های بین المللی می باشد.

به جهت فاینانس بودن و سرمایه گذاری خارجی در این طرح و نیاز به مصوبه شورای اقتصاد، این طرح به شورای اقتصاد رفت.پروسه ای که به خاطر شرایط خاص کشور و مشکلات تامین مالی خارجی طولانی شد. در شهریور ماه سال 96 اسماعیل جبارزاده استاندار وقت آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگاران با اعلام موافقت شورای اقتصاد برای فاینانس طرح انتقال آب ارس گفت: انتقال آب ارس یکی از پروژه‌های مهم استان آذربایجان شرقی است که از محل آب‌های مرزی در حال اجرا است. وی با بیان اینکه 700 میلیون دلار هزینه های (اصلی و تبعی) استفاده از فاینانس برای این پروژه درکمیته مربوطه شورای اقتصاد تصویب شده است افزود: امیدواریم در صحن شورای اقتصاد به تصویب نهایی برسد.

اکنون پس از گذشت یکسال مصوبه شورای اقتصاد برای این طرح رقم خورده است.

مجید خدابخش استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه طی سال های آینده ، تبریز با تنش آبی مواجه خواهد شد گفت: اجرای طرح انتقال آب از ارس به تبریز بهترین راه برای جلوگیری از این بحران است. وی با اشاره ای به جزئیات این پروژه گفت: این طرح نیازمند سرمایه گذاری 600 الی 700 میلیون دلار است که البته باید توجه داشت علاوه بر منتفع شدن تبریز از این طرح، شهرستان های جلفا، مرند، شبستر و صوفیان که در مسیر خط انتقال قرار گرفته اند، از این طرح بهره خواهند برد.

محمد صادق پور مهدی مشاور عالی استاندار آذربایجان‌شرقی در امور عمرانی و معاون عمرانی استاندار سابق نیز با اشاره به اهمیت این طرح گفت:خوشبختانه بعد از سال‌ها پیگیری مصوبه انتقال آب ارس از شورای اقتصاد اخذ شد؛ این پروژه بیش از 3 هزار میلیارد تومان اعتبار صرف خواهد کرد و خوشبختانه تقریباً به سامان رسیده و پیمانکار پروژه در حال طی مراحل عملیاتی کردن آن است. وی ادامه داد: گشایش اعتباری آن از طریق فاینانس خارجی خواهد بود.

پی گیری های خبرنگار پانار در این خصوص ادامه داشته تا به آب منطقه ای آذربایجان شرقی رسید.

یکی از کارشناسان این شرکت با اشاره به اهتمام و پی گیری همه مسئولین اجرایی و نمایندگان مجلس استان گفت: بزودی نامه ابلاغ پذیرش قیمت و معرفی فاینانس جهت انجام عقد قرارداد برای این کنسرسیوم فرستاده می شود تا هر چه زودتر شاهد آغاز عملیات اجرایی آن باشیم. وی گفت: یکی از بند های شورای اقتصاد استفاده از تولیدات داخلی و شرکت های بومی در این پروژه است که با اجرایی شدن آن شاهد تحول عظیمی در تولید و اشتغال منطقه خواهیم بود. این کارشناس امور آب گفت: سابق مقرر بود که سه طرح در مسیرهای جداگانه اجرا شود، با انجام کارهای کارشناسی ادغام شد و در سال 92 حدود 200 میلیارد تومان صرفه جویی حاصل شد.

اکنون این پروژه آخرین مراحل تشریفات   قانونی خود را می گذراند و امید است تا هرچه سریعتر با کمک و همراهی همه مسئولین کشوری و استانی آغاز و به سرانجام برسد.