اخبار پارس ساختار
title

گفت‌وگوی اختصاصی پانار با معاون وزیر صمت به مناسبت روز حمایت از صنایع کوچک// پارس ساختار یکی از نمونه های موفق بخش خصوصی در کشور است

۲۴ مهر ۱۳۹۷
گفت‌وگوی اختصاصی پانار با معاون وزیر صمت به مناسبت روز حمایت از صنایع کوچک// پارس ساختار یکی از نمونه های موفق بخش خصوصی در کشور است

مقدمه: صنایع کوچک و متوسط یکی از ارکان مهم توسعه و رشد اقتصادی است. ظرفیت های محلی و منطقه ای صنایع کوچک و متوسط از طریق انباشت منابع مالی،کارآفرینی و پیوند با صنایع بزرگ می تواند زمینه های توسعه اقتصاد کشور را فراهم آورد.کارشناسان یکی از دلایل اهمیت حمایت از صنایع کوچک و متوسط را سهم بالای این بنگاه های اقتـصادی از اشتغـال کل کشورها دانسته اند. بر همین اساس بود که کشورهای توسعه یافته در دهه های گذشته ایجاد و حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط را در دستور کار خود قرار دادند تا در نهایت توانستند به توسعه و موفقیت دست یابند. در حال حاضر بیش از 90 درصد صنایع کشور کوچک هستند و این مساله ضرورت توجه بیشتر و حمایت از آنها را افزایش می دهد. «عدم ارتقای فناوری»، «نبود نیروی‌ کار متخصص» و «چالش تامین مالی» سه مشکل اساسی این صنایع بوده که در پنج سال گذشته مورد توجه دولت قرار گرفته است. 21 مرداد ماه سالروز حمایت از صنایع کوچک بهانه ای شد تا خبرنگار پانار با صادق نجفی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران به گفتگو بنشیندکه مشروح آن را در ادامه می خوانید.

در حال حاضر چه میزان از صنایع کوچک و متوسط در کشور فعال و چه میزان از این واحدها در شهرک های صنعتی مستقر هستند؟

حدوداً 81 هزار واحد از صنایع کشور، صنایع کوچک و متوسط هستند که 41 هزار واحد از این میزان در داخل شهرک ها و نواحی صنعتی مستقر هستند. از این تعداد حدوداً 8 هزار واحد از سنوات گذشته تا به امروز به دلایل مختلف از جمله کمبود نقدینگی، اختلاف شرکاء، خارج شدن طرح از توجیه اقتصادی و فنی دچار رکود شده اند، اما این سازمان با روش های مختلف ازجمله واگذاری به متقاضیان جدید سرمایه گذاری، پیگیری از بانک ها جهت راه اندازی واحدهای در اختیار، رفع مشکلات واحدها نسبت به بازفعال سازی آنها اقدام می کند که در این راستا در سال گذشته حدوداً 1200 واحد راکد مجدداً به چرخه تولید بازگردانده شدند.

دولت چه حمایت هایی از صنایع کوچک بویژه صنایع مستقر در شهرک های صنعتی انجام می دهد؟

سازمان صنایع کوچک حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط را در دو محور دنبال می کند. محور اول حوزه سخت افزاری است که با ارائه خدمات زیربنایی به متقاضیان سرمایه گذاری با شرایط بسیار آسان و مشوق های مربوطه برای شرکت های دانش بنیان و مناطق محروم در شهرک ها و نواحی صنعتی اقدام می کند. محور دوم هم حوزه خدمات توسعه ای و نرم افزاری است که این سازمان با تدوین دستورالعمل های حمایتی در راستای توانمندسازی بنگاه ها، توسعه بازار، به هم رسانی واحدهای کوچک و بزرگ، شبکه سازی و توسعه  فناوری اقدامات لازم را بعمل می آورد.

سازمان در خصوص بازسازی و نوسازی صنایع کوچک و متوسط چه اقداماتی انجام داده و چه برنامه هایی پیش رو دارد؟

این سازمان طرحی را تحت عنوان طرح رونق واحدهای تولیدی شهرک ها و نواحی صنعتی به وزارت صمت ارائه کرده است که یکی از بخش های آن موضوع نوسازی و بازسازی صنایع را در بر می گیردکه قطعاً پس از تامین اعتبار براساس ساز و کارهای اجرایی پیش بینی شده عملیاتی می شود.

بالا بودن سود تسهیلات بانکی یکی از مهمترین موانع کسب و کار کشور است. چه برنامه هایی برای رفع این چالش مهم در دستور کارسازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی است؟

قطعاً باید ساز و کار اعطای تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط و همچنین سود و کارمزدهای پیش بینی شده برای آنها نسبت به صنایع بزرگ و واحدهای تجاری متفاوت باشد؛ زیرا ساختار این واحدها متفاوت و بسیار شکننده و آسیب پذیر است و در نوسانات اقتصادی بازار به سرعت دچار اختلال می شوند از این رو ایجاد یک بانک تخصصی برای صنایع کوچک و یا پیش بینی های لازم جهت تدوین مقررات خاص برای اعطای تسهیلات از سوی بانک ها به آنها پیشنهاد شده که در حال پیگیری است. این مهم در سال های گذشته نیز اجرایی شده است. در حال حاضر مشوق هایی برای صادرات این صنایع در نظر گرفته ایم و همچنین بخشش جرائم تسهیلات بانکی نیز در دستور کار است و بانک ها ملزم شدند که در این زمینه سخت گیری نکنند.

با توجه به کمبود برق در توسعه صنایع استان و تخصص و توانایی شرکت پارس ساختار در احداث واحدهای نیروگاهی در سطح کشور و منطقه چه برنامه هایی در استفاده از این ظرفیت استانی دارید؟

اکنون یکی از مشکلات توسعه صنایع در کشور و به طبع آن در آذربایجان شرقی کمبود برق می باشد که دولت به طور جدی به دنبال مشارکت بخش خصوصی در احداث نیروگاه ها و رفع این مشکل می باشد و چند نیروگاه با ظرفیت های مختلف توسط بخش خصوصی در حال اجراست. بر این اساس حتما به دنبال استفاده از ظرفیت شرکت پارس ساختار که یکی از نمونه های موفق بخش خصوصی در کشور و حوزه پیمانکاری وزارت نیرو می باشد هستیم و در این مسیر هر کمکی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت می تواند صورت بپذیرد دریغ نخواهیم کرد. صحبت های اولیه در این خصوص با شخص جناب آقای مهندس اباذر مدیرعامل محترم پارس ساختار صورت گرفته و امیدوارم با نهایی شدن برنامه ها شاهد احداث نیروگاه برق شرکت پارس ساختار در شهرک صنعتی بعثت باشیم.