اخبار پارس ساختار
title

اجرای خط فوق توزيع 132 کيلوولت دو مداره سايت صنايع سنگين ارس برگ زرينی ديگر در دفتر افتخارات شرکت پارس ساختار

۹ آذر ۱۳۹۹
اجرای خط فوق توزيع  132 کيلوولت دو مداره  سايت صنايع سنگين ارس برگ زرينی ديگر در دفتر افتخارات شرکت پارس ساختار

منطقه آزاد تجاري صنعتي ارس در شمال استان آذربايجان شرقي و در مجاورت با کشور‏هاي ارمنستان، آذربايجان و جمهوري خود‏مختار نخجوان قرار گرفته است. اين منطقه با وسعتي بالغ بر پنجاه و يک هزار هکتار در شهرستان‏هاي خدآفرين، کليبر و عمدتا جلفا واقع شده و در سال‏هاي اخير رشد چشمگيري داشته است. وجود مزاياي فراوان در اين منطقه بويژه مزاياي قانوني و گمرکي باعث رشد و گسترش صنايع بزرگ و کوچک در منطقه آزاد ارس شده است.

منطقه آزاد تجاري صنعتي ارس با شعار صنعتي‏ترين منطقه آزاد کشور توانسته است با استفاده از پتانسيل منطقه آذربايجان در بحث صنعت و توليد، واحد‏هاي صنعتي و توليدي متعددي را در محدوده منطقه آزاد با حمايت از بخش خصوصي فعال سازد. رشد سريع صنايع در اين منطقه لزوم تامين و انجام زير‏ساخت‏‏هاي متعددي را طلب مي‏کند که يکي از مهمترين آن‏ها را مي‏توان تامين انرژي برق بصورت پايدار دانست.

سايت صنايع سنگين ارس در جنوب غربي شهر جلفا با وسعتي معادل هزار و چهارصد هکتار که در کنار بزرگراه جلفا – ايواوغلي قرار گرفته است عمدتا صنايع عظيم فلزي و ماشين سازي را در خود جاي داده که اين واحد‏هاي صنعتي براي بيش از 80 هزار نفر اشتغال مستقيم و غير مستقيم ايجاد کرده‏اند.

اجراي خط فوق توزيع 132 کيلوولت دو مداره جهت نيرو‏رساني به اين سايت بزرگ يکي از چالش‏ هاي مهم سازمان منطقه آزاد ارس طي ساليان اخير بحساب مي‏آمد.

خطوط انتقال فوق توزيع از لحاظ فني داراي اهميتي حياتي و استراتژيک مي‏باشند و در تمامي کشور‏هاي جهان استاندار‏هاي حساب شده و سخت‏گيرانه‏اي در توليد و اجراي اصولي آن‏ها اعمال مي‏شود.

سازمان منطقه آزاد ارس اجراي خط فوق توزيع 132 کيلوولت باندل دو مداره دو سيمه جهت نيرورساني به سايت صنايع سنگين ارس را طي برگزاري مناقصه به شرکت پارس ساختار واگذار نمود.

شرکت پارس ساختار با نزديک به چهار دهه سابقه فعاليت در صنعت برق کشور تنها شرکت ايراني است که صلاحيت توليد و اجراي هر سه نوع دکل رايج درخطوط انتقال (دکل‏هاي خود‏ايستاي بتني، تلسکوپي فولادي و مشبک فولادي موسوم به لتيس) را داراست.

در اواخر سال 97 شرکت پارس ساختار با استقرار در منطقه آزاد ارس عمليات اجراي پروژه را آغاز کرد. در مجموع 36 دکل خود‏ايستاي بتني يک خط فوق توزيع 8 کيلو‏متري را شکل خواهند داد که پست معروف گلفرج جلفا را به سايت صنايع سنگين ارس متصل و اين شاهرگ حياتي جريان انرژي به سايت را به عنوان يک زيرساخت ضروري براي گسترش بيش از پيش صنايع سنگين در منطقه آزاد ارس، تضمين مي‏کند. اين خط انتقال 8 کيلومتري 132 کيلوولت دو مداره در مجموع 13 رشته هادي را در فضا نگهداري مي‏کند.

12 رشته هادي کاناري باندل دو سيمه و يک رشته شيلد که از نوک برج‏ها عبور مي‏کند. هادي عبوري از نوک برج که به شيلد موسوم است اهميت ويژه‏اي دارد چرا که علاوه‏ بر ايفاي نقش خود، چندين رشته فيبر نوري را نيز منتقل مي‏کند. اين فيبر‏هاي نوري نيازهاي مخابراتي سايت سنگين را برآورده خواهند کرد.

تاکنون بيش از 200 خط انتقال با بيش از 2 هزار کيلومتر طول با مسافت‏هاي مختلف در سراسر پهناي کشورمان ايران و خارج از ايران توسط متخصصان و تلاشگران شرکت پارس ساختار به اجرا درآمده‏اند.

شرکت پارس ساختار با نزديک به چهل سال سابقه درخشان علمي و عملي در صنعت برق کشور تاکنون موفق به طراحي و اجراي صدها پروژه مرتبط در اين حوزه در سراسر کشور شده است. از موفقيت‏هاي چندين دهه فعاليت اين شرکت مي‏توان به احداث و بازسازي نيروگاه ‏ها، پست‏هاي فشار قوي و خطوط انتقال نيروي برق در داخل و خارج کشور، بعنوان اولين شرکت طراح و سازنده برج‏ هاي تک پايه خود ايستاي بتني در سطوح ولتاژ 63 تا 400 کيلوولت با تعداد مدارات مختلف و به صورت کمپکت اشاره کرد و حضور در نمايشگاه‏هاي مختلف داخلي و خارجي با تکيه بر جديدترين توليدات و ابتکارات شرکت پارس ساختار در نهايت دريافت لوح‏هاي معتبر ملي و بين المللي از ديگر دستاوردهاي چندين سال تلاش و همت متخصصين پرتوان است که نام اين شرکت را به يکي از برندهاي موفق در کشور و منطقه تبديل کرده است.

دکل‏‏‏‏ هاي خود‏ايستاي بتني پارس ساختار با هسته‏هاي مسلح در سانتريفيوژ عظيم اين شرکت توليد مي‏شوند و قابليت استفاده در هر نوع خط انتقالي با محاسبات فني مختلف را دارا هستند.

سازمان منطقه آزاد ارس در طول پروژه‏ي اجراي خط انتقال سايت صنايع سنگين، بازديد‏هاي مکرر از روند پيشرفت اين پروژه‏ي مهم را در دستور کار خود قرار داد و در زمانبندي مشخصي خط انتقال پست گلفرج به سايت صنايع سنگين را به سرانجام رساند.

اکنون با نصب هادي‏ها بر روي کراس ‏آرم‏ها، خط انتقال در آستانه‏ي تکميل شدن و افتتاح است.

براي نصب يک دکل بتني پارس ساختار ابتدا فونداسيون به عمق 6 الي 8 متر ايجاد مي‏شود. هسته‏اي مسلح در فونداسيون جايگذاري و بتن‏ريزي مي‏شود و قطعات بعدي روي همديگر نصب مي‏شوند.

محل اتصال دو قطعه بتني با قرارگيري يک هسته‏ي فلزي داخلي در محل اتصال و بتن ريزي تقويت مي‏شود و در نهايت بعد از نصب شيلدپيک برج برافراشته شده است.

کراس‏ آرم‏هاي نصب شده بر روي برج‏ها وزن و نيرو‏هاي مختلف اعمال شده از سوي هادي‏‏‏‏ها را تحمل خواهند کرد و با تکميل شدن کابل‏کشي خط انتقال آماده‏ي بهره‏برداري خواهد بود.

اجراي عمليات کابل‏‏کشي توسط اکيپ متخصص و آموزش ديده انجام مي‏شود.

دو ماشين باز کننده‏ي قرقره‏ها در ابتداي يک مسير قرار مي‏گيرند و يک ماشين جمع‏کننده در انتهاي همان مسير.

قرقره ‏هاي هيدروليکي ماشين جمع کننده قابليت اندازه‏گيري لحظه‏اي کشش و تنش روي کابل‏ها را داراست و با يک استاندارد از پيش مشخص شده يک جفت کابل را با نيروي کششي و با هدايت تکنسين‏هاي ماهر از کراس‏آرم‏هاي دکل‏هاي متوالي عبور مي‏دهند.

نصب اسپيسر دمپر بين فازي که نگهدارنده‏ي دو هادي مجاور است آخرين کار است. اين نگهدارنده‏ هاي لرزه‏گير مانع برخورد فازهاي مجاور مي‏‏شوند و لرزه‏هاي ايجاد شده در هادي‏ها را خنثي مي‏کنند.

اکنون خط انتقال 132 کيلوولت دو مداره‏ ي 8 کيلومتري سايت صنايع سنگين منطقه آزاد ارس آماده بهره برداري قرار گرفته و برگ زريني ديگر بر دفتر افتخارات شرکت پارس ساختار افزوده مي‏شود.

با احداث اين خط 132 کيلوولت دو مداره، مقدار قابل توجهي انرژي الکتريکي از شبکه برق سراسري به سايت صنايع سنگين منتقل ميگردد و زمينه‏ي سرمايه‏ گذاري روزافزون صنايع در منطقه آزاد ارس مهياتر مي‏شود.

سازمان منطقه آزاد ارس طي چند سال گذشته اجراي پروژه‏ هاي زيرساختي را به‏منظور جذب سرمايه‏ گذاران همواره در اولويت ‏هاي اصلي خود قرار داده است.

اجراي موفقيت ‏آميز خط انتقال سايت صنايع سنگين ارس عليرغم محدود شدن منابع درآمدي منطقه آزاد ارس همزمان با افزايش هزينه‏ هاي جاري اين سازمان، نشانگر اهتمام و توجه کافي سازمان منطقه آزاد ارس به انجام وظايف قانوني خود و جلب رضايت و تسهيل امور تمامي سرمايه‏ گذاران عزيز مي‏باشد و افتخاريست براي تمامي خدمتگذاران سازمان منطقه آزاد ارس که بصورت شبانه روزي در حال بهبود زيرساخت‏ هاي اين منطقه زرين از ميهن عزيزمان مي‏باشند.