اخبار پارس ساختار PARSSAKHTAR
title

پارس ساختار، مجری پروژه مهم صنعت برق در تبریز/ پروژه خط کابلی ۱۳۲ کیلوولتی، کلید نجات شهر از بحران برق

۷ شهریور ۱۴۰۲
پارس ساختار، مجری پروژه مهم صنعت برق در تبریز/ پروژه خط کابلی ۱۳۲ کیلوولتی، کلید نجات شهر از بحران برق

خبرنگاران طی بازدید از  تونل انرژی تبریز و پروژه خط کابلی باغ گلستان به خاقانی در جریان فعالیت ها و جزئیات  پروژه های تامین برق بافت مرکزی تبریز قرار گرفتند.
پروژه خط کابلی ۱۳۲ کیلو ولت باغ گلستان به خاقانی که یکی از خاص ترین پروژه های عمرانی در راستای تامین بافت مرکزی شهر است، به همت شرکت پارس ساختار تبریز به عنوان تنها شرکت رتبه یک پیمانکاری وزارت نیرو در شمال غرب و همکاری شرکت برق منطقه ای آذربایجان در حال اجراست، که با توجه به نیاز برق، افزایش مصرف و نجات شهر از بحران جدی طراحی شده است.
این گزارش حاکی است، بافت مرکزی تبریز با دو کابل شهری تغذیه می شد و عمر مفید تجهیزات محدود است و اکنون بعد از ۴۰ سال استفاده از این زیرساخت با تکنولوژی قدیمی، نوسازی سیستم تامین انرژی با روشی نوین اغاز شده است.
علی اصغر محمد زاده مدیر امور خطوط شرکت پارس ساختار گفت: ویژگی منحصر به فرد پروژه خط کابلی ۱۳۲ کیلو ولت باغ گلستان به خاقانی که توسط شرکت پارس ساختار در حال اجراست، با توجه به ترافیک موجود در مرکز شهر طراحی شده است و  روش حفاری این پروژه به صورت افقی جهت دار است که در نوع خود سومین پروژه در کشور است.
وی تصریح کرد: شرکت پارس ساختار با طراحی این خطوط از تکنولوژی ویژه لوله گذاری استفاده کرده است که قابلیت جایگذاری کابل در صورت آسیب وجود دارد.
این گزارش می افزاید، این پروژه از گلستان به خاقانی و سپس تا ستارخان و شبکه رینگ تبریز ادامه خواهد داشت.
لازم به ذکر است، اجرای این پروژه هزینه ای بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان دارد که مناسب تر از تونل است و ۸ ماه از اتمام پروژه مانده است و نکته جالب بنرهای بزرگ شرکت پارس ساختار در کنار این پروژه هست که ضمن عذر خواهی از شهروندان بابت مشکلات ترافیکی پیش آمده، برای زیباسازی کارگاه این پروژه از تصاویر تاریخی و دیدنی شهر تبریز نیز استفاده شده که در نوع خود جالب و تحسین برانگیز است.
این گزارش می افزاید، مجری پروژه‌های خطوط انتقال شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان با اشاره به اینکه پروژه خط کابلی گلستان به خاقانی تبریز دارای اهمیت زیادی است، گفت: استاندارد عمر تجهیزات برق ۲۵ الی ۳۰ سال است در حالی که ما ۴۰ سال پیش این تاسیسات را به بهره‌برداری رسانده ایم لذا با توجه به ضرورت برق رسانی، افزایش مصرف و بحران در مرکز شهر ضروری است تا هسته مرکزی تبریز تقویت شود که خط کابلی امامیه به مارالان نیز در مدت ۶ ماه به اتمام رسید.
منصور راحیمی با ذکر این نکته که ترافیک خیابان امام و خاقانی باعث شده که روش حفاری افقی موسوم به HDD به عنوان سومین پروژه صنعت برق در سطح کشور توسط شرکت پارس ساختار آغاز شود، افزود: این مسیر تنها از طریق دستگاه، لوله گذاری شده و هیچگونه حفاری صورت نگرفته و پُست برق باغ گلستان به خاقانی وصل شده و از آنجا به پست ستارخان و در نهایت به رینگ اصلی متصل خواهد شد.
وی اضافه کرد: در پست ۱۳۲ کیلو ولت باطع گلستان در هر ۲۵۰ متر یک حلقه حفاری جهت دسترسی به لایه زیرین شهر صورت می‌گیرد تا فضای کمتری را اشغال نموده و موجب ترافیک نشود لذا این روش، جایگزین خوبی برای احداث تونل است که از پست باغ گلستان به خاقانی می‌رسد.